Detta år har varit ett händelserikt år och inte minst sagt ekonomiskt. Jag kan inte sticka under stolen med att jag inte är miljonär… Det har varit ett tufft år. Det värsta har varit när vi suttit i situationen att vi har kommit in på en turnering men frågan vi måste ställa oss varit; har vi råd?

Jag har tagit det här som en lärdom – jag vägrar sitta i denna situationen nästa år. Jag vet redan nu att vi inte kommer att göra det på grund av allt slit jag, Karin och Wesley har gjort detta år!

Många gånger under året har det inte varit det glamorösa livet som många av er tänker; där man bara tränar och reser runt. Det är så mycket mer. Det är en hel del som jag gärna vill dela med mig men idag kommer jag att berätta om sponsringen.

 

Hur gör man? Vilka vänder man sig till? Vad säger man? Och vad kan företaget få ut av att sponsra?…

… En del frågor som jag har suttit med när jag har kontaktat företag. Vissa saker har man lärt sig medan andra saker utforskar jag fortfarande hur jag kan utvecklas. Eftersom jag har jobbat på Media Markt och har en utbildning som butikschef, har jag jobbat som säljare i ca 5 år. I dagsläget så har jag nytta av detta vilket jag tackar för.

Genom åren har jag skaffat mig ett kontaktnät men än idag så tar jag tillfället i akt om jag träffar på nya människor. Men hur går det till när jag söker sponsorer?… Jag har två sätt kan man säga.

 

Alternativ ett: Kontaktnät

Jag har antingen träffat personen eller att någon av mina vänner/familj känner personen.

  • Steg 1 – Jag ringer personen och presenterar mig
  • Steg 2 – Skickar en folder om mig och Karin
  • Steg 3 – Två vägar:
    1. De är intresserade och vi bestämmer möte
    2. De är inte intresserade

 

Alternativ två – Google

Jag har på något sätt ett företag antingen på en reklamskylt eller i butiker.

  • Steg 1 – Jag skickar ett mail där jag presenterar mig
  • Steg 2 – Förhoppningsvis så får jag svar (får jag inte svar mailar jag igen eller ringer)
  • Steg 3 – Vi bestämmer ett möte

 

Det svåra i båda alternativen är att hitta ett företag som vill associera sig med oss. Om man säger så här; jag hör inte av mig till företag som vi inte står för, till exempel så står vi inte för alkoholmärken.

Det är viktigt vad man vill, vad man står för och vad man kan tillföra företaget innan man kontaktar dem. Det är mycket lättare om man själv har en klar bild av vad man vill.

Jag jobbar dagligen med att leta sponsorer både på ekonomiska termer och produkter. Ibland blir det flera timmar om dagen och ibland blir det ett mail/samtal som jag gör. För mig finns det ingen ”ledig dag” från sponsorer. Ibland blir det ett mail på en söndag men vanligtvis kontaktar jag företagen måndag till fredag.

 

Den hårda sanningen är så här:

– Av kanske 100 företag som jag har kontaktat så har kanske 30 hört av sig.

– Av de 30 så är det mer än hälften som tackar nej.

– Då är vi nere på, vi säger 10, de 10 hör av sig och säger att de är intresserade.

– Av de 10 är det kanske två möten vi har.

 

10 Tips från Nina när du letar efter sponsorer:

  1. Ha tålamod
  2. Var envis
  3. Maila, ring sponsorer tills de svarar
  4. Tappa inte hoppet
  5. Var dig själv
  6. Var unik i dina samtal så att företaget kommer ihåg dig
  7. En folder/ presentation som du kan visa företaget
  8. Vad står du för, vad vill du och vad kan du erbjuda företaget
  9. Gå igenom dina kontakter, det är alltid någon som känner någon
  10. Ha ögon och öron öppna

 

Nu har ni fått en inblick om sponsring och vilket jobb det är bakom varje företag.

Ni får gärna ge mig tips om vilka företag som jag kan kontakta. Det finns ju en del.

 

Ha en trevlig sponsorjakt. Nu ska jag iväg till gymmet!

never_give_up_Ssz7U_640_285-300x357