Sitter på balkongen och har precis ätit frukost. Det blev äggröra, avokado och tomater och självklart ett kopp kaffe.

 

I morse när jag vaknade gick jag upp, gick på toa, ställde mig och lagade frukost (äggröra), kokade kaffe, satte mig på balkongen, tog min dator och kollade mailen. Detta gör jag varje dag. Jag blev lite fundersam över detta att det kommer automatiskt. Då slog det mig…det är ju en vana jag har=). Jag blev väldigt intresserad av just vanor och ovanor speciellt som jag skrev om det igår.

Jag forskade lite om det (min bäste vän MR Google) och fick en del att fundera på.

Jag ställde mig frågan ” hur lång tid tar det att ändra en ovana till en vana?”

Svaret jag fick var att det varierar beroende på individen och vilken vana det gäller. Men många har försökt komma fram till en exakt siffra hur lång tid det tar att ändra en vana. Österländska läror, psykologer och författare till självhjälpsböcker har många gånger landat mellan 21-28 dagar.

Men en annan studie visar att det tar 66 dagar innan det blir en vana. Ju svårare vana som du vill göra desto längre tid tar det.

Så om jag ska göra en snabb slutsats på detta blir det följande: Att lära sig en ny vana tar lång tid och kräver uthållighet. Om inte det nya beteendet är belönande i sig eller om det inte finns några yttre belöningar så finns det risk att vi tappar motivationen och återgår till en tidigare och redan automatiserad vana.

Hur ska du gå till väga för att lyckas?

  • Berätta för någon att du tänker skaffa dig en ny vana. Det är mycket lättare och motiverande om någon följer upp dig. Oftast så slår vår vinnarskalle in om vi skulle strunta i något eller missa något. exempel: jag kör kondition varje dag i 30 minuter, och ibland så orkar jag inte mer än 15 minuter för att, ja för att jag är lat helt enkelt. Men då kommer den ”andra Nina” fram och ”fajtas” med den mesiga ”Nina”. I slutändan så blir det 30 minuter!
  • Skapa en rutin på den nya vanan. Genom att bestämma när, var och hur det ska genomföras blir det som en påminnelse.
  • Tänk på ”mormors lag” som säger att du skall göra det tråkiga före det roliga. Det stämmer! Jag är ju sjukt stolt över mig själv om jag lyckas brotta ner den ”mesiga” Nina.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att bryta en vana. Min vana ska bli att jag blocggar två gånger om dagen. När det har börjat bli en vana så säger jag till och det lär ni ju märka också=)

Nu ska jag ner till banorna och se när Karin tränar=). Kul!!