När jag träffar mina vänner speciellt nu när jag bor i Göteborg och ska besöka de i Stockholm så åker jag över en helg. Självklart blir det dans på fredagen och lördagen. Men jag har alltid avstått från alkoholen. Jag har alltid sagt ”nej, ligger i träning och det skadar mer kroppen än vad det gör nytta”. Men i själva verket har jag ingen aning om vad det gör med kroppen. Jag vet att det inte är bra men vill veta mer varför. Så jag gjorde en liten research.

Hur påverkar alkohol kroppen?

Det tar ungefär tre timmar för levern att förbränna alkoholen i en burk starköl. Innan alkoholen bryts ner i levern påverkar den kroppens organ på olika sätt. Det du märker mest är hur den påverkar din hjärna. Allt du äter och dricker passerar först magsäcken. Ungefär en femtedel av alkoholen du dricker tas upp genom magsäckens slemhinna och förs vidare ut i blodet. Kroppen tar snabbare upp den alkohol som finns i drycker med hög alkoholhalt, som starksprit, än den som finns i öl. Om det redan finns mat i magsäcken när du dricker tas alkoholen upp betydligt långsammare. Det beror på att alkoholen då inte har direkt kontakt med slemhinnan. Levern är kroppens reningsverk och rensar bort ämnen som inte hör hemma i blodet. Om du har druckit mycket under en längre period kan levern kännas svullen och öm. Det beror då förmodligen på att levern är skadad av alkoholen. Om du dricker stora mängder alkohol, eller dricker alkohol på fastande mage, klarar inte levern av att ta hand om all alkohol direkt. I stället fortsätter en stor del med blodet vidare ut i kroppen. Alkoholen når då andra organ och vävnader och kan påverka deras funktioner.

Sammanfattning: När man dricker kommer alkoholen först till magen, sen till tarmarna och från dem ut i blodet. Med blodet skickas alkoholen till alla andra delar av kroppen, och den kan påverka på många sätt. Både direkt när man dricker och på lång sikt. Det är alltså levern och hjärnan som får mest stryk.

För att få goda resultat i sin träning, hur ska man göra? Avstå helt från alkohol?

Att avstå helt från alkohol är givetvis det bästa man kan göra. Dock är det långt ifrån alla som kan eller vill det. Ska man tävla eller liknande kan det vara bra att hålla sig helt ifrån men annars får man fundera på vad man värdesätter mest, det sociala eller bra träningsresultat. Men enligt det jag har hittat så funkar det om man tar ett eller två glas vin till maten.

Går det att kombinera alkohol med träningen eller måste man välja antingen eller?

Om man behöver dricka någon gång då och då för att ha det sociala liv man vill finns det givetvis bra och mindre bra sätt att dricka sig berusad på. Se till att äta ordentligt innan och undvik den feta fyllematen som gör mer skada än nytta för kroppen. Sov även ordentligt så din kropp får återhämta sig som den behöver.  Slutsatsen är att man kan kombinera alkohol och en aktiv livsstil men då får man ta hänsyn till att resultaten blir därefter.

Är myten ” efter en riktigt fest helg är hela veckans träning gjord helt i onödan” sann? 

Det är en sanning med modifikation. Men det beror helt på alkoholdos, träningsnivå, kost, vila och mycket mer. Dricker man flera dagar i rad finns det mer sanning i myten.

Hur bra är det för kroppen att träna dagen efter fest?

Dagen efter har kroppen en prioritet. Det är att bli av med giftet man hällt i sig kvällen innan. Förmodligen har man inte sovit bra under natten och är väldigt trött och uttorkad. Detta gör att skaderisken ökar markant om man tränar. Jag rekommenderar att inte träna efter en ute kväll. Det ger mer skada för kroppen.

Hur lång tid tar det att ”förbränna” alkoholen? 

Det tar ungefär tre timmar för kroppen att förbränna alkoholmängden i en burk starköl eller i två glas vin. Den nedbrytningen sker huvudsakligen i levern. Alkoholen försvinner från kroppen med en hastighet som motsvarar en sänkning av promillehalten med ungefär 0,15-0,20 promille per timme. Hastigheten kan dock variera mellan olika personer.

Så nu har jag mer kött på fötterna när det gäller alkoholen.

 

Från ena saken till den andra ”dagens schema”:

  • Kondition i 45 minuter på gymmet
  • Hoppa grodhopp i poolen plus lite annat kul
  • Titta när tjejerna tränar på eftermiddagen
  • Gå på marknaden och köpa nötter=)

 

Trevlig dag!